Publicerad: 2017-10-25

EU-parlamentet driver på för utsläppskameror

Opus RSD (Remote Sensing Devices) är tekniken som gör det lika enkelt att mäta ett fordons föroreningar som dess hastighet. Nu diskuteras införandet av avgasutsläppskameror på högsta europeiska nivå.

Frågan drivs av Kathleen van Brempt från belgiska socialdemokraterna som bland annat sitter i Europaparlamentets utskott för industrifrågor, forskning och energi.

Van Brempt är en tungviktare inom utsläppsfrågor – hon var ordförande för kommittén som utredde Dieselgate, och har sin politiska förankring i en av parlamentets största grupper; Progressiva förbundet av Socialdemokrater i Europaparlamentet (S&D). Hon har nu lyckats få Europaparlamentet och EU-kommissionen att ställa sig bakom genomförandet av föroreningskameror, nu återstår förhandlingar med Ministerrådet (the Council of Ministers, the second Chamber of EU Legislation) innan detta kan genomföras inom hela EU.

Många städer har redan idag zoner för fordon med låga utsläpp (LEZ). Men en ny bil som uppfyller Euro 5- eller tidig Euro 6-standard kan förorena lika mycket eller mer än en äldre bil. Det såklart är inte rättvist, och med denna teknik kan vi komma åt de bilar som faktiskt förorenar. Att fuska sig igenom en LEZ är idag relativt enkelt och risken att åka fast är liten. Med den nya tekniken kan det göras helt omöjligt.

Ett annat problem Opus RSD löser är de som olagligt justerar sin bil efter inköpet, till exempel genom chipstrimning, borttagning av partikelfilter eller katalysator eller stänger av avgasrecirkulation och AdBlue-injektion. Mycket av detta fusk kan idag i inte ens upptäckas vid ordinarie besiktning, och knappast ute på vägen i en vanlig trafikkontroll. Med Opus RSD avslöjas fusket direkt ute i trafiken.

Så snart är Europavägarna inte bara gröna på skylten.

www.euobserver.com/environment
www.nl.metrotime.be/
www.3sat.de/mediathek (7:50 – 9:30)
The Real Urban Emissions Initiative